9,2
1.109 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-Crown-Super-Saloon-en-Toyota-Crown-2.2-diesel-exterieur-klassieke-caravan-2.jpg

Trotse Jac van Linden bezit vier Toyota’s Crown

Geen moderne auto’s voor Van Linden, maar wel vijf klassieke Toyota’s: vier Crowns en een Carina

Als je durft te vertrouwen op de betrouwbaarheid van je oude Toyota, dan wil je nooit meer iets anders. Vraag maar aan Jac van Linden. Met zijn rode Crown Super Saloon uit 1981 legt hij niet alleen alle dagelijkse woon-werkkilometers af, hij gaat er samen met zijn echtgenote ook graag mee op vakantie, naar Zuid-Frankrijk, met een kofferbak vol bagage en een klassieke caravan aan de trekhaak.

Jac-van-Linden-Toyota-Crown-MS65-1971-en-Toyota-Crown-Stationwagon-1969-exterieur.jpg
Crown cadeau

Jac kreeg rond 1981 een viercilinder Crown cadeau van zijn broer. Ondanks dat de auto ‘compleet afgeragd’ was, gaf hij Jac het gevoel van een onverwoestbare tank. Als werktuigbouwkundige zag hij hoe degelijk die Crown in elkaar zat. Hij knapte hem op en wilde graag ook een zescilinder Crown: “Zescilinders zijn de mooiste motoren”, aldus Jac. Hij vond en restaureerde een exemplaar, maar ondertussen brandde de schuur waarin zijn eerste Crown was gestald, volledig af. “Dat was pijnlijk”, zegt Jac. “Ik zou die Crown nooit weggedaan hebben. Van al mijn Crowns betekende die het meeste voor me.”

Toyota-Crown-MS65-1971-en-Toyota-Crown-Stationwagon-1969-exterieur.jpg
Betrouwbare Crown 2.2 diesel

Jac heeft die eerste zescilinder, een MS65 uit 1971, inmiddels gerestaureerd. De auto verkeert praktisch in nieuwstaat, net als zijn Crown Stationwagon uit 1969. Jac gebruikt die auto’s vooral voor mooi-weerritjes. “Mijn woon-werkkilometers maak ik in een Crown 2.2 diesel uit 1981”, zegt Jac, “In ons huishouden hebben we geen moderne auto’s. De Carina uit 1991 van mijn vrouw is de nieuwste. Mijn Crown diesel maakt een prachtig dieselgeluid en ik rij er 1:14 mee, dat is ook prettig.” Dat de diesel zo’n betrouwbaar werkpaard is, bevalt Jac maar matig: “Ik hou juist van sleutelen.”

Toyota-Crown-2.2-diesel-1981-exterieur-rechts-voor-grijs.jpg
Toyota-Crown-2.2-diesel-1981-exterieur-links-achter-grijs.jpg
Toyota-Crown-Super-Saloon-1981-exterieur-achterkant-badge.jpg
Crown, Supra, Hilux

Dus arriveerde tien jaar geleden de vierde Crown, een zescilinder Super Saloon uit 1981. Omdat hij met die auto zijn caravan wil trekken, monteerde Jac de motor van de Supra: “Een mooie motor, met dubbele bovenliggende nokkenas. Die motor heeft een vermogen van 175 pk en hij maakt een schitterend geluid.” Jac verving ook de versnellingsbak van de Crown, voor een exemplaar uit een Hilux. “Bij 90 km/uur in z’n vier draait de motor nu 2.700 t.p.m., een fijn toerental en je kunt doortrekken naar 100 km/uur. Nu rijdt hij als een zonnetje, ook met de caravan.”

Toyota-Crown-Super-Saloon-1981-motor.jpg
Ultieme bewijs

Jac is inmiddels met zijn echtgenote, de Crown én de oude caravan naar Zuid-Frankrijk gereden – een trip van 2.600 kilometer. “Onderweg kregen we overal duimpjes en op elke parkeerplaats kwamen mensen een praatje maken. En de Crown? Die heeft zich al die kilometers lang onberispelijk gedragen. We maken alweer plannen voor de volgende vakantie. Weer met de Crown uiteraard, want die trip naar Zuid-Frankrijk was voor mij het ultieme bewijs dat je geen moderne auto nodig hebt. Een oude Toyota is alles wat je wensen kunt, zeker als het een Crown is.”

Toyota-Crown-Super-Saloon-1981-exterieur-zijkant-rood-klassieke-caravan-Zuid-Frankrijk.jpg
Toyota-Crown-Super-Saloon-1981-exterieur-schuin-voor-rood-klassieke-caravan.jpg
Inschrijven Toyota nieuwsbrief